Bij werkzaamheden door de snelweg onderhoudsploeg van De Jong uit Zuurmond werd een groot gat gevonden achter het landhoofd van het viaduct. Moeilijk waar te nemen hoeveel grond verdwenen was. Om de werkzaamheden van de volgende dag niet te verstoren is De Keerkring gevraagd om per direct (afroeptijd 2 uur) te proberen het gat op te vullen.
De melding kwam eind van de middag. De unit van De Keerkring was net schoon afgeleverd van een levering van de dag. De operator stond net op het punt thuis zijn warme eten op te scheppen. Als het mogelijk is zijn onze operators voor een noodgeval altijd bereid uit te rukken. Niet ver van de thuisbasis kon de mengunit begin van de avond ter plekke zijn. De opdrachtgever stond al gereed met mengwater. Voorzichtig een aangepast mengsel in het gat gepompt, zodat de kleine gaatjes als eerste dicht konden raken, om lekkages te voorkomen. De eerste kubieke meters verdwenen onzichtbaar in het gat.
Uiteindelijk begon het gat ( de uitspoeling van grond) op te vullen. Er kan ervan uitgegaan worden dat de Dämmer netjes de ontstane gaten dichtvloeit en daardoor ook de stootplaten van het viaduct stabiel blijven.
Bij gaten achter het landhoofd of achter de zijvleugels van het landhoofd weet je niet altijd de oorzaak kan zijn. Grote hoeveelheid water vanuit de bovenvoeg, lekke of gebroken hemelwater afvoer, rattengangen, verzakking, bezwijken van de glooingbekleding. Door de bank genomen is vulling van boven af het best. Soms is er bij werkzaamheden en groot gat, waarbij je goed kan zien wat er aan de hand is. Soms moet je via een of meerder geboorde gaten in het dak proberen te zien wat de stand van zaken is.
Belangrijk is de ontstane uitspoeling of verzakking op te vullen; o.a. ook om de positie van de stootplaten stabiel te houden.
Voorzichtig materiaal inpompen is belangrijk. Wat gaat de Dämmer doen? komt het uit een onverwachte hoek meteen naar buiten? Met de ervaring van de operators zijn al vele gaten in viaduct en rond viaducten door De Keerkring succesvol opgevuld.